Lietuvos didmiesčių gyventojai ieškantys alternatyvos taksi jau keletą metų naudojasi pavėžėjų paslaugomis. Tačiau kai kurie klientai pastebi, kad už mažesnę kainą neretai gauna ir prastesnę kokybę, o klausimų kelia ir vairuotojų kompetencijos.
Į LRT.lt redakciją kreipėsi skaitytojas Rimantas, kuris pasidalijo savo kelionės įspūdžiais. Pasinaudojęs vienos Vilniuje labai populiarios pavėžėjimo įmonės paslaugomis, po kelionės jis buvo ypač nusivylęs ir išsigandęs.
„Kartais tenka pasinaudoti pavėžėjų paslaugomis ir iki šiol didesnių problemų nebuvo, nors nesklandumų yra kilę. Tačiau viena paskutinių kelionių buvo tikrai gąsdinanti.
Važiavau ne pačiu sudėtingiausiu maršrutu iš Klaipėdos g. Vilniuje iki Viršuliškių. Vos atvykus vairuotojui atkreipiau dėmesį į jauną išvaizdą, tačiau per daug to nesureikšminau.
Tačiau kelionės metu vairuotojas viršijo leistiną greitį, nors eismo sąlygos buvo tokios, kad net ir maksimalaus leistino greičio buvo per daug. Taip pat jis net nepristabdydavo važiuojant per greitį ribojančius kalnelius.
Galiausiai, netoli mano namų, norėdamas spėti kirsti sankryžą degant žaliam šviesoforo signalui, jis padidino greitį ir sukdamas į kairę nesuvaldė automobilio. Laimei, kitų automobilių nebuvo, todėl atsipirkome tik tuo, kad apsisukome 180 laipsnių.
Dėl šios situacijos vairuotojas, žinoma, apkaltino kelininkus. Galiausiai, pasiekėme mano namus, su vairuotoju atsiskaičiau ir palinkėjau važiuoti atsargiau, į ką jis atsakė ironišku „gerai, gerai“. Jam nuvažiuojant pastebėjau, kad ant automobilio galo priklijuotas klevo lapas, kuris privalomas vairuotojams neturintiems dviejų metų vairavimo stažo.
Grįžęs namo pradėjau galvoti, ar tikrai tokias paslaugas gali teikti žmogus, kuris dar net neturi dviejų metų vairavimo stažo?“, – istorija dalijasi ir klausimą kelią LRT.lt skaitytojas Rimantas.
Amžiaus ir stažo cenzo nėra
Susisiekimo ministerijos Kelių transporto skyriaus vyriausiasis specialistas Marius Pakėnas patvirtina, kad pavėžėjimo paslaugas norintiems teikti vairuotojams vairavimo stažo cenzo iš tikrųjų nėra.
„Lietuvos Respublikos kelių transporto kodekse nėra apribojimo dėl vairuotojo stažo, vykdant keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais veiklą. Pažymime, kad tokiam vairuotojui taikomi papildomi leistino greičio apribojimai, kurie yra nustatyti KET“, – paaiškina M. Pakėnas.
Nors susisiekti su įmone, kurios paslaugomis naudojosi su LRT.lt savo istorija pasidalijęs Rimantas, nepavyko, tačiau pasikalbėti apie galimybes dirbti pavėžėjais neturint dviejų metų vairavimo stažo sutiko tokias paslaugas teikiančios įmonės „Taxify“ skyriaus Lietuvoje vadovas Andrius Pacevičius. Tačiau jis pastebi, kad tokių vairuotojų bent jau šioje įmonėje – labai mažai.
„Šiuo metu Lietuvoje dirba apie 3,5 tūkst. „Taxify“ vairuotojų, tarp jų jaunesnių, kurie neturi dviejų metų vairavimo stažo, yra apie 0,5 proc. Todėl galima sakyti, kad jų – vienetai“, – sako A. Pacevičius.
Įmonės atstovas tikina, kad kol kas su tokiais vairuotojais problemų nėra kilę, nes prieš pradedant bendradarbiavimą vykdoma vairuotojų patikra pagal įmonės vidinius reikalavimus.
„Visi vairuotojai, kurie registruojasi mūsų sistemoje, turi pateikti teistumo/neteistumo ir administracinių nuobaudų pažymas bei visus kitus reikalingus dokumentus.
Žinoma, jaunas žmogus neturi daug įrašų, tačiau jei pamatome, kad vairuotojas yra jauno amžiaus, o jau turi daug prasižengimų už KET nesilaikymą – jis su mumis nedirba“, – LRT.lt teigia A. Pacevičius.
Tačiau pašnekovas pripažįsta, kad klausimas dėl dviejų metų vairavimo stažą neturinčių vairuotojų įmonės viduje buvo keliamas.
„Prieš kelis metus kėlėme dilemą, ką daryti su jaunais vairuotojais. Tačiau kadangi skatiname įvairovę ir manome, kad jaunas žmogus turi turėti galimybę užsidirbtį, nusprendėme, kad visgi suteiksime šansą ir jauniems vairuotojams“, – pasakoja A. Pacevičius.
Pataisos jau ruošiamos
Visgi situacija, kai vežti keleivius gali vairuotojai neturintys dviejų metų vairavimo stažo, netrukus gali pasikeisti, nes šiuo metu vyriausybėje derinamas Kelių transporto kodekso pakeitimas, numatantis apribojimą teikti pavėžėjimo paslaugas vairuotojams, kurie dar neturi dviejų metų vairavimo stažo.
„Įstatymo projekte numatoma, kad lengvųjų automobilių, kuriais teikiamos keleivių vežimo už atlygį paslaugos, vairuotojai turi turėti ne mažesnį kaip 2 metų vairavimo stažą ir būti nepriekaištingos reputacijos.
Asmuo nelaikomas nepriekaištingos reputacijos, jei buvo nuteistas už sunkų ar labai sunkų nusikaltimą ir teistumas nėra išnykęs ar panaikintas.
Taip pat jei buvo nuteistas už baudžiamąjį nusižengimą ir yra neatlikęs paskirtos bausmės, išskyrus atvejus, kai asmuo atleistas nuo bausmės atlikimo.
Galiausiai, jei asmuo piktnaudžiauja alkoholiu, narkotinėmis, psichotropinėmis ar kitomis psichiką veikiančiomis medžiagomis“, – svarstomus pakeitimus pristato M. Pakėnas.
Pavėžėjimo paslaugas teikiančios įmonės atstovo A. Pacevičiaus pasiteiravus, ar tokie pakeitimai darytų didelę įtaką šios įmonės veiklai, jis tikino, kad tikrai ne.
„Mes visada stengiamės atitikti visus reikalavimus, kuriuos taiko kontroliuojančios institucijos ir esame tam pasiruošę. Jei atsiras pokyčiai dėl vairavimo stažo, mes tai ir pradėsime taikyti. Tačiau, mūsų atveju, tai neturės didelės įtakos“, – tikina A. Pacevičius.
Pašnekovas atkreipė dėmesį ir į tai, kad visgi kai kurie vairuotojai, su kuriais bendradarbiavimas buvo nutrauktas arba net nepradėtas, neretai matomi dirbantys su kitomis pavėžėjimo paslaugas teikiančiomis įmonėmis, todėl nauji reikalavimai galėtų prisidėti prie geresnės vairuotojų kontrolės, kuri neužtikrinama vidinėmis įmonių taisyklėmis.
Lrt.lt